Twee E’s die het verschil maken: Effectief én efficiënt lesgeven

 In Achtergrondinformatie, Vernieuwing, Zwemmen

Onlangs was ik in een zwembad om een leerling Lesgever Zwem-ABC te beoordelen. Ik was een beetje vroeger om even bij te kletsen met de manager en de teamleider. We namen even ‘de stand van zaken in de zwembadbranche’ door. Ik weet niet meer precies hoe het ging, maar ik zei op een gegeven moment: ‘ja, en dat is helemaal niet effectief’. Waarop de reactie kwam: ‘het is wel effectief, maar niet efficiënt’. O jé, hoe zat het ook alweer? Wat is het verschil tussen die twee? Na een heerlijke ‘woordenwisseling’ kwamen we tot de conclusie dat ik eigenlijk efficiënt bedoelde. En ik had een prachtig onderwerp voor een blog te pakken. Want vanuit het verschil in betekenis tussen deze twee woorden kun je sommige dingen weer eens heel anders bekijken.

Verwarwoord

Effectief en efficiënt worden regelmatig door elkaar gebruikt. Als je vraagt naar een synoniem voor effectief, dan vind je efficiënt. Jan Renkema (taalexpert) beschrijft ze als ‘verwarwoorden’. Hij geeft een voorbeeld van het verschil in één zin: ook met niet-efficiënt werken kun je effectief zijn, maar je bent dan wel meer tijd en energie kwijt.

Ik heb ChatGPT ook even gevraagd naar het verschil tussen beide E-woorden en dat heeft me uiteindelijk een mooie tabel opgeleverd.

 

 

 

 

 

 

 

 

Effectief gaat over het resultaat dat je wilt bereiken, over het ‘wat’, het doel. Efficiënt gaat over het proces, over het ‘hoe’. De E’s kunnen niet zonder elkaar. Om een doel te bereiken ga je dat op een bepaalde manier doen. En als je iets doet, dan heb je (meestal) een doel of het levert in ieder geval iets op.

Een doel motiveert

Als ik naar mijn blogambities kijk, kom ik erachter dat ik nog onvoldoende weet waar ik ‘naar toe schrijf’. Ik mis een helder doel. Ik heb als het ware vakantie, ik wil op reis, maar ik weet niet waar naartoe. Ik weet daarom niet goed wat te doen (welke kleren in de koffer doen, welke schoenen of jas) en daarom blijf ik zitten en blijf hangen in schrijven in mijn hoofd. Een doel, effect of resultaat dat je wilt bereiken motiveert! Dus ben ik er even voor gaan zitten.

Plezier en motivatie centraal

Wat wil ik eigenlijk weten of bereiken? Ik geloof erin dat de dingen die je doet (of moet doen) veel gemakkelijker gaan als je ervoor gemotiveerd bent en als ze bij je passen. Daarom wil ik graag dat kinderen plezier beleven aan het leren zwemmen. Dan is het leren veel leuker en succesvoller. En dat is dan ook weer goed voor de lesgevers. Zij hebben ook baat bij succeservaringen van de kinderen. Want dat levert een bijdrage aan meer plezier en motivatie in het werk. En gemotiveerde lesgevers zijn weer goed voor de kinderen (volg je me nog?).

Gaat mijn blog dus vooral over plezier en motivatie? Ik denk het wel. En wat wil ik dan bereiken? Ik denk dat ik op zoek wil gaan naar hoe we dingen (nog) beter kunnen doen. Op dit moment zijn er veel kinderen waarbij het leren zwemmen niet vanzelf gaat. De beginsituatie van kinderen is veranderd. Veel kinderen zijn ‘anders’ in hun gedrag en motoriek. Dat zorgt voor dilemma’s bij lesgevers.

Hoe kan het anders?

De zwemlessen gaan voor kinderen niet vanzelf. De traditionele methoden werken niet altijd goed meer. Verwachtingen van lesgevers en ouders matchen niet meer met de realiteit. Het duurt lang om kinderen goede technieken te leren. De vraag is dan: ‘hoe kan het anders?’ We weten we dat er andere manieren zijn, maar daar hebben we nog (te) weinig ervaring mee. Hoe pas je die manieren precies toe? Bereiken we met die manieren/methoden wel het doel?

Dáárover gaan de blogs. Beschrijven van ‘manieren en methoden’ om plezier te krijgen en te houden in de dingen die je doet. Ontdekken hoe ze effectief en efficiënt kunnen zijn. Jullie inspireren om ook je mening te vormen. En als je denkt, dat lijkt me een goed idee, hoop ik dat je in actie komt om te experimenteren.

Week van de schoolslag

De wil om te veranderen en te experimenteren is meestal het grootst als dingen écht niet goed gaan of heel lastig zijn. Dan móet je wel op zoek naar nieuwe oplossingen. Ik krijg de meeste vragen over de schoolslag (bedankt voor het mailen!). Dat zorgt ervoor dat ik zin heb om daarop te reageren. Een win-win situatie! Daarom bombardeer ik volgende week (van 13 tot 19 oktober) tot ‘Week van de schoolslag’. Zeven dagen een blog over een aspect van de schoolslag en op zoek naar een andere aanpak dan tot nu toe misschien gebruikelijk is. Heb je vragen die ik mee kan nemen? Stuur me een mail! Hou het blog in de gaten! Of meld je aan om niks te missen.

Ik zie je online!

Groet, Titeke

LAAT EEN REACTIE ACHTER

0