Het is alweer een tijdje geleden dat de resultaten van het eerste onderzoek onder zwemouders werden gepresenteerd. Zwemouders, wat een woord, maar iedereen weet direct over wie het gaat.
De onderzoeksresultaten waren behoorlijk positief, zwemouders zijn best tevreden. Wat bij mij vooral bleef hangen was het feit dat ‘zwemouders graag met hun kind willen oefenen. Alleen geeft de helft aan niet precies te weten hoe men dat het beste kan doen’. Terecht werd de conclusie getrokken dat ‘hier dus nog wel winst te behalen valt voor het betrekken van de zwemouders bij de zwemles’.
Ouders betrekken bij de zwemles
Ouders betrekken bij de zwemles, ik schreef er al eerder over, ik ben er een groot voorstander van. Inmiddels worden de randvoorwaarden steeds beter. Veel zwembaden stellen speciale uren beschikbaar waarin kinderen (gratis) met hun ouders (die wel betalen) mogen oefenen. In sommige zwembaden mogen zelfs de zwembandjes af. Ouders worden gemotiveerd. Zelfs minister Schippers riep, weliswaar in een andere context, ouders op meer met hun kinderen te gaan zwemmen.
Samen leren zwemmen
Al lange tijd loop ik rond met het idee om ‘iets’ te schrijven voor ouders over de zwemles van hun kinderen. De eerste voorzichtige stappen heb ik gezet. Er is een website en een Facebookpagina in het leven geroepen. Ik heb witte pagina’s vol met opzetjes en ideeën geschreven, een concrete structuur kwam nog niet uit mijn vingers. Daarom ben ik ook nog niet echt begonnen met schrijven. Noem het een vicieuze cirkel. Ik droom, ik denk, maar vergeet te doen.
Doen!
Maar deze week wist ik het opeens: ik moet gewoon beginnen! Ik hoef niet alles tot in de puntjes voor te bereiden en te plannen. Want tijdens de projectroute zullen allerlei invloeden er voor zorgen dat ik het net ietsje anders wil of moet doen. Ik zat maandagmiddag, met boodschappen voor de hele week, kaarsje op tafel, in een heerlijk huisje aan het strand om teksten te schrijven voor de online zwembadopleiding. Vastbesloten om schrijfmeters te maken. Tot er dinsdagochtend vroeg op de deur werd geklopt. De huisjes moesten worden ontruimd, de storm was te hevig, het water zou te hoog komen, het was niet verantwoord om te blijven.
Uitdaging
Toen zat ik dus weer gewoon thuis. Een ervaring rijker. En ik weet dat ik gewoon ga beginnen. Na mijn positieve ervaringen met de 100 dagen ‘Waterchallenge’ van 2014 (ik heb het gehaald!), ga ik nu voor de 100 dagen ‘Samen leren zwemmen challenge’. Wat houdt het in? Ik publiceer 100 dagen lang elke dag een tip voor ouders met kinderen op zwemles op Facebook. Ik schrijf iedere week minimaal één blog met achtergronden over de tips.
Wil je me helpen?
De eerste 25 dagen kom ik wel door, maar daarna? Misschien wil je zwemouders tippen om eens een kijkje te nemen? Misschien heb je tips voor mij? Over onderwerpen en vragen waar ik aandacht aan kan besteden? Of feedback? Wil je de Facebookpagina ‘liken’? Ik hoor het graag!
Titeke Postma is bewegingswetenschapper, ze inspireert en vernieuwt. Ze zet je op een originele, creatieve en eigenzinnige manier aan het denken over het leuk(er) maken van bewegen. Zodat bewegers ‘in beweging komen’, met plezier bewegen en daarom niet afhaken maar blijven bewegen.
[…] door de proceskant van een taak, project of opdracht. Dat klopt volgens mij als een bus. Mijn Samen leren zwemmen challenge heb ik mede volgehouden omdat mijn berichtjes iedere dag werden gedeeld, reacties kregen en het […]
[…] ik dan allemaal doen? Heel veel, maar allemaal zo leuk! Uiteindelijk startte ik in 2015 met de ‘Samen leren zwemmen challenge’. Redelijk impulsief, maar wetend dat ik het zou kunnen gebruiken om uiteindelijk mijn boek te […]