Probleem of uitdaging? Feit is dat ik wil stoppen met het aanbieden van ‘open’ opleidingen en trainingen, ik wil op zoek naar nieuwe aanbiedingsvormen. Er komen nu te weinig aanmeldingen binnen. Hoe dat kan? Ik ga er even goed voor zitten. Allereerst een poging tot analyse van de huidige situatie.
Misschien:
- organiseer ik de trainingen op de verkeerde plaats, op het verkeerde moment?
- zijn ze daardoor te ver weg en kosten te veel tijd?
- weet niemand dat ik ze geef, omdat ik niet voldoende aan werving doe en niet bekend ben bij de juiste doelgroep?
- vinden mensen me niet leuk?
- geven anderen dezelfde trainingen (en zijn die goedkoper of beter)?
- zijn de trainingen te duur (en weet bijna niemand dat al mijn trainingen erkend zijn door het Sociaal Fonds Recreatie)?
- sluiten ze niet aan, gaan ze over het verkeerde onderwerp?
Ja, maar
Oef. Zulke vragen beantwoorden is nooit echt leuk. Mijn voorlopige conclusie is dat ik denk dat het vooral ligt aan onbekendheid. Toch bekijk ik ook de andere vragen. En ik ga, net als iedereen dat meestal doet, even lekker ‘ja, maren’. Ja, maar:
- wanneer moet ik de trainingen dán organiseren?
- ik had zulke mooie aanbiedingen gemaakt! (Je collega doet voor de helft van de prijs mee. Want: ‘nieuwe ideeën en veranderingen hebben de meeste kans van slagen als je er na de workshop met iemand over (na)praat en elkaar blijft motiveren en steunen’.)
- er zijn toch veel medewerkers die zijn aangesloten bij de CAO Recreatie? En die daardoor via de werkgever via het Sociaal Fonds Recreatie een budget van € 400, te besteden hebben? En zelf ook nog € 400,- mogen besteden aan (gecertificeerde) opleidingen? En tot 1 augustus 2016 is dat budget ook nog eens (voor de meeste cursussen) verdubbeld! Dan kan het toch niet aan het geld liggen?
- ik word wél veel gevraagd om trainingen voor teams te geven. Dus over mijn onderwerpen hoef ik helemaal niet te twijfelen.
Hoe kan het anders?
Ik val mezelf niet af en ben er van overtuigd dat mijn inhoud oké is. Maar het ‘open aanbod’ behoort tot het verleden. Ik wil vernieuwen, het roer gaat om! Dus tijd voor een brainstorm. ‘Hoe kan ik er voor zorgen dat ik veel meer mensen dan nu inspireer tijdens bijeenkomsten en trainingen?’
Ik gebruik de techniek ‘omdenken’ en ‘keer’ de genoemde oorzaken ‘om’, om oplossingen te vinden:
- ik organiseer de trainingen op de verkeerde plaats en op het verkeerde moment? Dan moeten de deelnemers de datum, plaats en tijd voortaan maar zelf bepalen.
- moeten deelnemers te ver reizen en zijn ze te veel tijd kwijt? Dan reis ik wel en kom naar hun toe!
- weet niemand dat ik de trainingen geef? Dan moet ik zorgen dat iedereen het weet. Of de mensen die het wel weten motiveren om het (voor mij) door te vertellen.
- vinden mensen me niet leuk? Dat kan. Ik ben ik, niet iedereen kan me leuk vinden. Maar heb je me wel eens in het ‘echt ‘ meegemaakt? Doen!
- zijn de trainingen zijn te duur? Dan ga ik kijken hoe ik het goedkoper kan maken!
- is de mogelijkheid voor tegemoetkoming in de kosten onbekend? Ik help deelnemers om gebruik te maken van de SFR regeling.
- sluiten de onderwerpen van de trainingen niet aan? Dan bepalen de deelnemers toch de inhoud?
‘Creëer je eigen training’
Wat levert deze ‘minibrainstorm’ op? Oude wijn in nieuwe zakken? Ik zie het als een nieuw concept vanuit de gedachte ‘bepaal zelf hoe, waar, wat en wanneer je leert’.
Ultieme vrijheid creëer je met een online opleiding of training. Op dit moment is de opleiding Lesgever Zwem-ABC online beschikbaar. De opleiding Lifeguard is bijna klaar. Ervaren lesgevers kunnen direct starten met de online training Gelicentieerd examinator Zwem-ABC.
Liever een training ‘in levende lijve’, met discussie met collega’s uit de branche? Creëer dan je eigen training:
- bepaal het (de) onderwerp(en) aan de hand van je interesses of het aanbod van Propulz.tP
- ga op zoek naar collega’s en/of gelijkgestemden en stel een groep samen
- stem je wensen af met Titeke, plan een moment en de training kan starten!
- deel de kosten, hoe meer deelnemers, hoe lager de kosten per persoon. De kosten voor een dagtraining zijn € 1250,-, voor een halve dag € 700,-. (exclusief btw).
Single?
Ben je alleen? Wanhoop niet. Meld je aan bij de besloten Facebookgroep ‘Creëer je eigen training’ en ga op zoek naar gelijkgestemden. Heb je geen Facebook? Stuur een mail naar mij en ik ga voor je op zoek.
Titeke Postma inspireert en vernieuwt. Ze zet je op een originele, creatieve en eigenzinnige manier aan het denken over het leuk(er) maken van bewegen (in water). Zodat bewegers ‘in beweging komen’ en met plezier blijven bewegen.
-
[…] volgen? Laat het weten via een mail, zoek zelf een groep deelnemers bij elkaar en ‘Creëer je eigen training‘ of laat een bericht achter in de […]
[…] volgen? Laat het weten via een mail, zoek zelf een groep deelnemers bij elkaar en ‘Creëer je eigen training’ of laat een bericht achter in de […]
LAAT EEN REACTIE ACHTER
Dat is de toekomst TITEKE, online, op maat gemaakt en zelf bepalen met wie. Toch denk ik dat trainingen met mensen die je nog niet kent, meer inzicht geeft, je nog meer laat nadenken en veranderingen/aanpassingen in je eigen werkwijze kan creëren. Die Facebook pagina is volgens mij daarom een hele goede zet.
Ik ben het met je eens Lizette. Ik ben heel benieuwd of de Facebook-groep gaat werken!