Zo af en toe staat het in de krant. Vandaag was het ook weer zover. Ouders vinden de zwemles te lang duren. Waar komt dat door? Door de leeftijd? Laten zwembaden kinderen met opzet langer op les? Zijn de zwemdiploma’s veranderd en duurt het daarom langer? Hoe lang duurt zwemles in de praktijk eigenlijk?
Hoe ver is je kind bij de start?
De tijd die nodig is om je eerste zwemdiploma te halen is afhankelijk van verschillende factoren. De belangrijkste factor is je eigen kind. Hoe oud is hij of zij? Vindt je kind water leuk? Is het al eens in het zwembad geweest voor het begin van de zwemles? Kan je kind al een beetje ‘zonder jou’? Hoe gemakkelijk leert je kind motorische vaardigheden? Ging het leren fietsen als vanzelf of kostte dat enige moeite?
Soort zwemles
Ook de manier waarop de zwemles wordt gegeven is belangrijk. Mag je kind spelen en plezier maken? Ligt het accent vooral op instructie? Klikt het met de lesgever? Welke methode wordt gebruikt?
Jijzelf
Je hebt ook zelf, als ouder, invloed. Als je kind relaxed naar de zwemles gaat, zonder gemopper en gestress, is dat prettiger dan wanneer je klaagt over de hitte en je kind op de nek zit omdat het snel het diploma moet halen. Irritatie is natuurlijk wel te begrijpen als je ‘al 1,5 jaar met je kind naar de zwemles gaat’ en geen idee hebt hoe lang het nog gaat duren.
Richtlijn
Een richtlijn voor het behalen van het A-diploma (van het Zwem-ABC) is dat een kind (gemiddeld) tussen de 40 en 50 uur nodig heeft. Die uren kun je op verschillende manieren verdelen. De meeste zwembaden bieden als basis één keer zwemles van 45 -60 minuten per week aan. Als je daar voor kiest, kun je, in het geval van ‘uurslessen’, in ruim een jaar het A-diploma halen. Bij twee keer in de week een uur zwemles, kan je kind het halen in ruim een half jaar. En zo kun je nog andere rekensommetjes maken. Er worden in Nederland ook zwemlessen van 1,5 uur of langer aanboden. Er valt steeds meer te kiezen.
Welke keus?
Kiezen is lastig. Hoe vaak per week is het beste? En is twee uur zwemles niet veel te lang? Stem je keus in ieder geval af op je kind. Jij kan het beste inschatten wat je kind aankan. Informeer ook vooraf hoe de lessen worden inricht. Volgens mij hoeft twee uur zwemles geen probleem te zijn. Mijn ervaring is dat tijdens het samen (recreatief) zwemmen de kinderen er geen genoeg van kunnen krijgen. Ik ben het al lang zat, maar zij willen nog door. Als het maar leuk is!
Eén of twee keer per week?
Is twee keer per week zwemles beter? Volgens de trainingstheorieën wel. Door vaker te herhalen leer je sneller. Dus als je het op kan brengen om twee keer per week naar het zwembad te gaan zou ik zeggen: doen. En dan lessen van 45 of 60 minuten, dan is je kind in een jaar de trotse bezitter van het Zwem-ABC. Het zwembad in de buurt moet dit natuurlijk wel aanbieden. Is dit niet het geval of ben je zelf druk, dan is één keer per week ook prima. Calculeer in dat het iets langer duurt. Niet in uren, maar in weken of maanden. En vergeet niet dat je door ‘samen leren zwemmen’ een bijdrage kunt leveren aan vaker herhalen én het totaal aantal uren. Dus samen leren zwemmen loont!
Beste, de mening dat twee keer per week zwemles beter is, gaat niet altijd op. Heeft een kind 1 x per week zwemles, zal het in maanden langer bij je zwemles lopen, maar heeft het ook meer tijd om mentaal en fysiek te rijpen en groeien. Dat vind ik een mooi gegeven, wat ik bij de kinderen zie die bij ons zwemmen. Vooral als het kind erg jong is, ben ik voorstander van de eerste periode 1 x per week zwemles. Daarnaast blijkt bij onze zwemles, dat de kinderen die 1 x per week zwemles hebben, veel trouwer naar de zwemles komen.
Hallo Marjorie, bedankt voor je reactie. Ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat ‘het product’ zwemles niet voor iedereen hetzelfde moet zijn. Wanneer het aanbod divers en gedifferentieerd is, wordt het mogelijk om een keuze te maken welke manier van zwemles bij jouw kind past.
Als zwemonderwijzer werd me voorheen verteld niet te veel tijd aan ‘zeurende’ ouders te geven.
Nu als zzp’er ben ik erg blij met mijn ‘sociale’ kant van lesgeven.
Want wanneer duurt een zwemles lang?
Wat is gemiddeld? Is jou kind gemiddeld?
Ik werk niet met een leerling volg systeem. Dit omdat er dan word gemeten, meten met elkaar en anderen.
Ook zwem ik in zeer kleine groepjes. Prive, in groepjes van twee of maximaal drie kinderen.
Dit om alle aandacht op de persoon zelf te kunnen richten. Niet alleen de motorische (zwem) vaardigheid maar ook vertrouwen, angst, plezier, ontdekken zijn belangrijk. Dat iemand beter is dan jijzelf, of dat jij soms iets sneller onder de knie hebt dan een ander is een ontwikkeling die hoort ook bij de persoonlijke ontwikkeling van het kind.
Door ouders uit te leggen wat en waarom je ieta doet, ze het te laten zien, (Bij mij zitten ze altijd mee aan het bad, mits dit voor het kind niet gewenst is) maakt dat ze begrijpen wat je doet. Ik heb dan ook al voordat ouders denken of iets lang duurt, uitgelegd waarom we iets (nog) doen.
Het kind is leidend.
Door de kleine groepjes kun je meer volgen.
Daarnaast ben ik van mening dat kinderen ervaringsgericht leren. Altijd mee in het water en laten ‘voelen’ hoe het moet. Werkt veel sneller dan vanaf de kant lesgeven (ook al is dit het C-diploma)
We zijn allemaal verschillend
Daarom is het goed om verschillende opleidingen te hebben. Zolang je luistert naar diegene die de les krijgt. Volgen.
Liefs een zwemdocent en bewegingsagoog met passie voor t vak!
Hoi Titeke,
Is het niet zo dat die 40-50 uur voor een kind van 5 jaar geldt?
Het gemiddelde van 40-50 uur is gebaseerd op de gemiddelde leeftijd 4-5 jaar. Er is dus geen verschil bekend tussen 4 en 5-jarigen. Uit recenter onderzoek is het getal 51 uur naar voren gekomen. Ook hier spreken we over een gemiddelde waarbij geen onderscheid tussen startleeftijden is gemaakt.
Zal ik dan nog maar niet beginnen over zwemles te starten op 3 of 3,5 jaar?! #ismogelijk, #mitsjejelesgeefstyleaanpast.
Hallo Etienne, leuk statement. Volgens mij kun je met 3 of 3,5 jaar prima beginnen met watergewenning en daarmee kinderen de eerste basisbeginselen van ‘jezelf redden’ leren. Dat is wat er nu ook veelal gebeurt bij het peuterzwemmen. Is dat dan starten met zwemles? In mijn definitie wel, maar in veel zwembaden is de ‘echte’ zwemles het starten met het aanleren van een zwemslag/zwemtechniek. Ik denk dat dat niet geschikt is voor een 3 of 3,5 jarige. Inderdaad moet je de #lesgeefstyle aanpassen. En niet alleen de style/didactiek, maar in heel veel zwembaden betekent dit ook een aanpassing van de methodiek.
watergewenning absoluut. Drijf – en weerstandvormen idem. Zelf mocht ik experimenteren met 3,5 jarigen met oa zwemtechniek. Ik vond dat ze er niet slecht uitkwamen. Natuurlijk ben ik het eens dat een kind er rijp voor moet zijn. De aanpassingen waar je over spreek zal inderdaad moeten worden aangepast. Maar zeker ook de opleidingen. Ik pleit voor veel meer aandacht voor didactiek in de opleiding tot zwemonderwijzers.
Zolang spelen en bewegen een middel is om te komen tot …. blijft dit mij fascineren.
Helemaal mee eens. Watergewenning/watervrij zijn is de basis, watergevoel ontwikkelen essentieel. Heb ik hier over geschreven: https://samenlerenzwemmen.nl/?p=139
Meer theoretische onderbouwing vind je in de theorieën over impliciet leren. Binnenkort publiceren we daarover bij NL Zwemveilig. (Www.nlzwemveilig.nl).
Onze zoon is motorische goed, met 3 jaar kun hij direct fietsen zonder zijwieltjes zonder moeite. Op school is alles goed, gym zeer goed, maar voor zijn A diploma is hij nu 2.5 jaar bezig. Wat is hier de verklaring voor? Hij is nu 8 jaar. Zijn de eisen niet gewoon te zwaar? Waarom is school en rugslag alleen niet voldoende? 1.5 jaar geleden kon ie al prima samen me ons een meer overzwemmen. Blijkbaar zwemt hij niet “mooi”, is dat zo belangrijk dan?
Hallo Rob, jouw vraag is voor mij vrij lastig beantwoorden. het lijkt er op dat jouw zoon de borstcrawl en rugcrawl lastig vindt? In principe zijn de enkelvoudige rugslag en de schoolslag de belangrijkste zwemslagen. Hiermee kun je afstanden het gemakkelijkst overbruggen: het kost relatief weinig energie en je raakt daardoor minder snel vermoeid. Alle andere onderdelen van het A-diploma zijn ook belangrijk. De rug- en borstcrawl kunnen ook worden gebruikt om een afstand te zwemmen. Voor sommige kinderen gaan deze slagen gemakkelijker dan de schoolslag en enkelvoudige rugslag. Je zou kunnen overleggen met de lesgever en kunnen vragen wat er nog moet worden verbeterd. Maar waarschijnlijk heb je dat al gedaan. In principe zijn de eisen niet te zwaar. Maar hoe er naar wordt gekeken, dat wil nog wel eens verschillen. Voor de minimale uitvoeringseisen kun je kijken op de website http://www.allesoverzwemles.nl.