Het waren bijzondere verkiezingen dit jaar. W, mijn oudste zoon mocht voor het eerst ook stemmen. Hij vond het leuk om zich erin te verdiepen, dus we hebben heel serieus stemwijzers ingevuld en gedebatteerd in huis. We liepen woensdag samen naar het stembureau. Zo werd het nog memorabeler, want samen wandelen doen we nagenoeg nooit. En het werd echt ‘stemmen om nooit te vergeten’.
Ik had vooraf onze stempassen uit de paperassenstapel gevist en in de tas gestopt. Ze zaten nog in de envelop, ik had er verder niet ingekeken. Eenmaal binnen in het stemlokaal, bleek in de envelop van W niet de stempas te zitten. Wél de brief met uitleg dat hij dit jaar mocht stemmen. Uiteindelijk is het natuurlijk wel gelukt. Maar de verontwaardiging over deze blunder was natuurlijk groot. Ik heb de ‘schuld’ grootmoedig op me genomen. Later op de middag hebben we er heerlijk om gelachen. Zeker toen T, mijn jongste zoon, zei: ‘Als je 19 bent moet je gewoon zelf je envelop opzoeken’.
Interessant als het nodig is
Het is wel tekenend voor ons: we lezen de post pas echt als het nodig is. Stemmen doe je op 17 maart, dus vooraf scannen we de brieven globaal. Een troost is dat ik weet dat we niet de enigen zijn die het op deze manier doen. Zo werkt het nu eenmaal, er komt ook zoveel informatie naar ons toe!
Zo is het ook met ouders die hun kind hebben opgegeven voor de zwemles. Ze krijgen een tas met informatie mee bij inschrijving, maar lezen de helft niet. Omdat het nog niet nodig is, nog niet ‘leeft’. Lesgevers kunnen daar verontwaardigd over zijn. Ouders stellen in hun ogen soms ‘domme’ vragen. Het antwoord staat toch gewoon in de folders? Of op de website?
Communiceren met ouders
Communiceren met ouders is niet altijd gemakkelijk. Hoe kun je daar beter mee omgaan? Laten we in ieder geval onze eigen verwachtingen een beetje naar beneden bijstellen. Ouders weten heel veel nog niet. Daar mag je wel vanuit gaan. Ze hebben bepaalde verwachtingen van de zwemles die niet altijd kloppen met de werkelijkheid. Kies ervoor om ouders de informatie die je wilt geven in kleine stappen en op het juiste moment aan te bieden. Speel er op in dat ouders in iedere fase van het zwemlesproces nieuwe dingen meemaken en andere vragen zullen stellen.
Goede voorbereiding
Op veel vragen van ouders kun je je voorbereiden. Uit ervaring weet je vaak wel op welk moment ouders bepaalde dingen willen weten. Door de vragen vooraf in kaart te brengen en je antwoorden voor te bereiden, wordt communiceren met ouders waarschijnlijk een stuk gemakkelijker. Je staat als lesgever minder snel voor verrassingen en de tevredenheid van ouders neemt toe.
Nieuw webinar
Welke vragen stellen ouders? Wat willen ze op welke momenten in het leerproces weten? Welke antwoorden kun je op bepaalde vragen het beste geven? Hoe pak je de voorbereiding goed aan zodat je optimaal bent voorbereid? Deze vragen staan centraal in het (gratis) webinar ‘Ouders informeren over de zwemles, hoe pak je het aan?’ dat ik maandag 22 maart en 29 maart geef, in samenwerking met Nicolette van Mierlo. Aanmelden kan hier.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat nemen wij ons hier thuis ook voor. Want de oplossing van veel irritaties ligt bij onszelf.
Hartelijke groet,
Titeke