In Bewegen, Creatief denken, Zwemmen

Er zijn van die jaren die voorbij vliegen. Die soms zo snel gaan dat je dingen mist of niet volledig bewust hebt meegemaakt. 2014 was voor mij zo’n jaar. Veel gedaan, veel gevolgd, maar vraag me geen lijstjes te maken of terug te kijken. Daarom blik ik voor de verandering eens vooruit. Wat zijn trends voor 2015? Waar liggen kansen? Vandaag aflevering 1.

Beste idee

Samen met m’n jongste zoon keek ik 1 november naar de tweede aflevering van ‘Het beste idee van Nederland’. Ik deed ondertussen ook nog andere dingen, maar werd getriggerd door Frank Verwer met zijn idee voor ‘de zwemhulp’. Ik luisterde met een half oor, maar werd daar aan het eind van de avond voor gestraft. Want Frank won! Ik viel bijna van de bank. Hoe was het mogelijk! Het ging over de schoolslag, sneller leren zwemmen, plezier, allemaal onderwerpen die dit jaar al eens eerder in de belangstelling waren geweest. Ze spreken aan. Ik bedacht me dat het wel los zou lopen.

Zwembuddy

Zaterdag 20 december was de finale, Frank was er bij en ik ook (op de bank). Het was spannend. Tot de presentatie van het laatste idee, stond Frank aan kop met zijn zwemhulp, inmiddels Zwembuddy (Zwemvriend) gedoopt. De jury gaf drie keer een negen. Ik sta versteld.

Wat is het geheim van het idee? Wat is de marketingboodschap? Waarom scoort het zo goed? Komt het door het advies van de experts? Dat lijkt me niet. Thamar Henneken van het Nationaal Platform Zwembaden|NRZ is genuanceerd: “Als er kinderen zijn die moeite hebben met het aanleren van de combinatie, dan is het voor hen het beste idee van Nederland”.

Frank presenteert het goed. Maar de inhoud van zijn boodschap tijdens de finale is bepaald niet overtuigend: “Het is kindvriendelijk. Waarom? Ze kunnen er zelf in en uit. Je kunt bedenken hoeveel tijd dat scheelt, hoe vriendelijk dat voor een kind is. Het is oriëntatie, kind stapt er in, buddy sluit zich aan onder de oksel, het kind begint met de armen (ik heb het over de moeilijke schoolslag), ellebogen er tegenaan. buigt de benen, allebei lang: de combinatie is daar”. De Zwembuddy is in de tussentijd ook doorontwikkeld voor de borstcrawl benen: ” Je doet de handen er door en kunt oefenen met de borstcrawl benen”. De Zwembuddy volgens Frank: “Veilig, goedkoop, uitdagend, stoer, en goed op te bergen. Zeer indrukwekkend.”

Columbus

In de voorronde gaf Frank aan dat ze in Amerika misschien nu wel zullen beginnen met het aanleren van de schoolslag in plaats van de crawlslagen. Hij zei ook iets over een hoog rendement: “Ik verwacht een rendement te halen van een kwart van de normale tijd”.  Dat rendement, dát lijkt hier het ei, het ei van Columbus.

ei

Jurylid 1 negeerde bij het finalecommentaar het ei, maar was lovend over het product zelf: “Het is mooi door ontwikkeld, mooi recht gemaakt, duidelijk, helder, je kunt het vastpakken”. Nummer 2 noemde pluspunten als: “Je hebt het zelf bedacht, het werkte, alle ouders blij”. Nummer 3 ging wel íin op het ei: “Jij zegt dat de kinderen minder zwemles nodig hebben. Je eigen werk gaat daardoor minder worden. Ik geloof er ook in, ik hoop dat alle ouders ervoor naar de winkel rennen.”

Simpel

Nou, ík geloof er niet in. Ik ben stomverbaasd over het succes van Frank in het ‘Beste idee van Nederland’. Uiteindelijk won niet hij, maar de OBOS. Gelukkig maar, sorry, vind ik. Wat een simpelheid. Is dit anno 2014/2015 nog steeds het imago van het leren zwemmen? Leren zwemmen is toch zoveel meer dan alleen de schoolslag leren! En een rendement halen van ‘een kwart van de normale tijd’, sorry, de snelheid van het leren zwemmen hangt toch niet af van het gebruik van een wondermiddel als de Zwembuddy.

Maar als zelfs juryleden dit geloven, is de conclusie duidelijk: hier liggen kansen voor 2015! Laten we er ten eerste voor zorgen dat we het leren zwemmen op een andere manier op de kaart zetten, het is tijd om het imago nu eindelijk eens definitief om te buigen. Een hele kluif, maar volgens mij noodzakelijk. Maar wie de oplossing voor het ei van Columbus vindt, kan het in 2015 écht ‘maken’ in de Zwembadbranche.

Hoe kunnen we er voor zorgen dat de snelheid van het leren zwemmen wordt verhoogd? Ik doe een eerste voorzet: meer tijd investeren in de beginfase. Hoor je het protest van de ouders al in de verte opborrelen?  Niks van aantrekken, betrek ze bij het leerproces. Overtuig ze, laat ze zien dat leren veel sneller en gemakkelijker gaat als het leuk is. Het rendement? Ik zet in op minstens een kwart van de normale leertijd…..

Veel geluk in 2015

De rook van 2014 is nagenoeg verdwenen, het zicht is weer vrij(er). Ik ga in 2015 op zoek naar de kansen. Ik wens iedereen een geweldig jaar. Met heel veel geluk en succes.

kerstkaart Propulz.tP 2015-

Titeke Postma inspireert en vernieuwt. Ze zet je op een originele, creatieve en eigenzinnige manier aan het denken over het leuk(er) maken van bewegen. Zodat bewegers ‘in beweging komen’, met plezier bewegen en daarom niet afhaken maar blijven bewegen.

BewarenBewaren

Showing 3 comments
  • Ria Kockmann
    Beantwoorden

    Mooi verhaal Titeke, ben het met je eens.

  • Joke Berendsen
    Beantwoorden

    Ook ik heb die uitzendingen gezien. Na de eerste uitzending heb ik gereageerd naar de redactie van Het beste idee van Nederland. Frank uit Hengelo gaf toen ook al aan dat de kinderen in een kwart van de normale lestijd konden leren zwemmen door deze “zwemhulp”. Dat is de reden dat de jury hem als winnaar zag. Plus het feit dat dit middel goedkoop was in tegenstelling tot andere hulpmiddelen zoals bv. het Easy Swim Pro pakje. Dat kinderen ook nog plezier in de les moeten hebben kwam niet aan de orde.
    Frank zegt dat het sneller gaat en dit werd door de jury voor waarheid aangenomen.
    Ook ik ben blij dat hij niet heeft gewonnen.

    • Titeke
      Beantwoorden

      Hoi Joke, wat goed dat je hebt gebeld! Ik ben wel verbaasd over de reactie, het getuigt van (te) weinig specifieke kennis.

LAAT EEN REACTIE ACHTER