In Bewegen, Inspiratie, Samen leren zwemmen, Zwemmen

Eind 2005 was het zover. Vrienden en collega’s waren stiekem nieuwsgierig. Hoe zou Titeke, streng  in de (geen drijfmiddelen) leer, zich gedragen als ouder met een kind op zwemles? Ja, het klopt, ik keek er bepaald niet naar uit. Het beeld dat mijn zoon in vleugels, kurken en aan plankjes zou hangen stond me niet zo aan. Eigenwijs als ik ben, heb ik met mijn oudste zoon alleen maar recreatief gezwommen in het zwembad in Heerenveen. Dat was het enige bad in de omgeving waar hij zonder bandjes het water in mocht.

Ik lees het regelmatig: ‘Ondernemer, op zoek naar succes? Bedenk het product  waar je zelf behoefte aan hebt, maar dat nog niet op de markt is’. Dat is wat ik heb gedaan, Samen leren zwemmen was in mijn hoofd geboren. Ik zorgde er gewoon voor dat ik mee mocht doen met de zwemles.

Natuurlijk waren er al meer mensen op het hetzelfde idee gekomen. In Veldhoven is meedoen door ouders al jaren verplicht, in Kampen doen ouders verplicht mee tijdens de watergewenning. Mijn zoon en ik gingen bij ‘Ankyzwemmen’ in Leeuwarden op les. In een groep van maximaal 14 ouders en hun kind maakte ik het allemaal mee.

W. wilde helemaal geen zwemslag leren! Springen, onder water zwemmen, samen op de bodem zitten, dat was pas leuk. Onderhandelen, uit mijn slof schieten, doordrammen, zoeken naar uitdagingen om het toch voor elkaar te krijgen, ik vond het zeer bijzonder. Toen de schoolslag over korte afstand werd gezwommen, gingen we naar het ‘grote’ bad. Mijn inbreng hield toen (jammer genoeg) op. Ik mocht toekijken, gelukkig volgde het diplomazwemmen snel. En drie jaar later ging ik weer! Met de jongste, veel speelser, een echte ‘ontdekkende leerder’. Ik moest weer allerlei nieuwe dingen bedenken. Opnieuw vond ik het geweldig.

Inmiddels heb ik ook een aantal van mijn opdrachtgevers geprobeerd te interesseren. Enthousiast zijn ze aan de slag gegaan, maar succes blijkt niet verzekerd. Samen leren zwemmen vergt bijzondere competenties van de lesgever. Hij moet goed kunnen communiceren, weten waar hij mee bezig is en ‘achter het product staan’. Tijdens de watergewenning gaat het nog wel, maar daarna wordt het moeilijker.

Niet iedereen is overtuigd van het betrekken van ouders bij de zwemles. Ja maar……Ouders zijn lastig, ze hebben geen verstand van zwemlessen, ze kunnen de veiligheid niet inschatten, kinderen leren veel beter van iemand anders,  zwemmen is een zeer technische activiteit en iets afleren is moeilijk. Dus deskundigheid vanaf het begin is essentieel. Een onuitgesproken angst klinkt door in de argumenten: als ouders zwemles geven, zijn wij dan nog wel nodig?

Er is de laatste jaren wel veel veranderd. Op LinkedIn is  op dit moment een discussie aan de gang over e-zwemles. Over het betrekken van ouders wordt redelijk positief gedacht, de manier waarop is nog onduidelijk.

Het zal duidelijk zijn, ik ben een groot voorstander van het betrekken van ouders bij de zwemles. Dat kan op veel manieren. Wil je het simpel? Laat ze kijken, desnoods via camera’s. Wil je vernieuwen? Geef ouders een belangrijke rol tijdens de watergewenning. Kies voor Samen leren zwemmen en/of geef ouders tips en trucs om tijdens recreatieve uren hun kind te begeleiden. Creëer speciale uren waar kinderen zonder zwemvleugels mogen zwemmen. Zorg dat je daar zelf ook aanwezig bent met deskundig personeel. Zet ouders in bij het hoofdtraject. Werk met circuitachtige opstellingen. Sta zelf bij het station waar een zwemslag centraal staat en deskundigheid van belang is.

Wat levert het op? Je voorziet in een behoefte, het leerproces gaat sneller, ouders worden als vanzelf geïnformeerd. Ze zien en ervaren dat leren zwemmen anno 2011 iets heel anders is dan 20, 30 of 40 jaar geleden. Zwemles is bij uitstek het middel om klanten aan je te binden. Haal daarom ook de ouders binnen. Heel belangrijk: etaleer je deskundigheid. Ouders kunnen niet alles. Zorg voor een duidelijke afbakening.

Zijn er dan helemaal geen beren op de weg? Je moet als lesgever stevig in je schoenen staan, ouders coachen en adviseren. Lessen moeten inhoudelijk goed in elkaar zitten. Hou de website van Propulz.tP in de gaten voor een workshop over dit onderwerp.

Een boek voor ouders en een bijpassend prentenboek voor 4-5 jarige kinderen kan helpen. Ik wil het graag schrijven. Doen? Wie investeert mee om het uit te geven?

Showing 4 comments
  • Edith.
    Beantwoorden

    Hoi Titeke,
    Zojuist je stukje gelezen en ik word (nog) enthousiaster om dit te gaan opzetten bij ons.
    Planning en organiseren, daar beginnen we mee…. Ik ben benieuwd!

    • Titeke
      Beantwoorden

      Hallo Edith,

      Ik ben heel benieuwd hoe het proces zal gaan! Start inderdaad bij het onderzoeken van je onderwerp. Ga eens wat neuzen op het internet, kijk ook eens op deze leuke site waar je in ieder geval op ideeen kunt komen. Ik zie je volgende week weer in Nieuwegein!

      Groet, Titeke

pingbacks / trackbacks
  • […] de beginfase. Hoor je het protest van de ouders al in de verte opborrelen?  Niks van aantrekken, betrek ze bij het leerproces. Overtuig ze, laat ze zien dat leren veel sneller en gemakkelijker gaat als het leuk is. Het […]

  • […] betrekken bij de zwemles, ik schreef er al eerder over, ik ben er een groot voorstander van. Inmiddels worden de randvoorwaarden steeds beter. Veel […]

LAAT EEN REACTIE ACHTER