Goed nieuws, de opleiding ‘Leiding geven in het zwembad’ start definitief op donderdag 4 april. In de opleiding ga je aan de slag met een project. Dat klinkt behoorlijk abstract. Hoe ziet zo’n project er in het echt uit? De komende weken publiceer ik een aantal praktijkvoorbeelden. Als eerste komt Cindy van Erp, zwemonderwijzer en teamleider in het Golfbad Oss, aan het woord.
Tijdens de opleiding ben ik aan de slag gegaan met ons product ‘Ouder-Kind Instuif’. De ‘Ouder-Kind Instuif’ is gericht op kinderen tussen de 3 en 5 jaar en hun ouders. Ze gaan samen aan de slag met oefeningen om watervrij te worden. Er is een zwemonderwijzeres aanwezig die ouders handvatten en tips geeft en waar nodig ondersteunt om te oefenen met hun kind.
Ook zoek naar de startvraag
De ‘Ouder-Kind Instuif’ is afgelopen jaar gestart naar aanleiding van vragen van huidige bezoekers van onze Baby-Peuter Instuif. De Baby-Peuter Instuif is voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Onder begeleiding ontdekken kinderen het water in ons Berenbad. Ouders van de wat oudere kinderen wilden graag doelgerichter bezig zijn, de huidige lessen waren voor hun kind niet meer uitdagend genoeg.
Door deze vraag van de ouders én het vrijkomen van lesuren, zijn we gestart met de ‘Ouder-Kind Instuif’. Snel daarna begon ik met de opleiding ‘Leiding gevende in het zwembad’ waarvoor projectmatig gewerkt moest worden aan een verandering of kwaliteitsverbetering. Dit was een mooie kans om aandacht te geven aan de ‘Ouder-Kind Instuif’ en zo invulling te geven aan het project.
Gedurende de opleiding heb ik geleerd hoe je projectmatig te werk kunt gaan. Na het behandelen van de theorie ben ik hiermee in de praktijk aan de slag gegaan. Ik startte met het formuleren van een beginsituatie, dook in de literatuur, had contact met collega’s in de zwembadbranche en onderzocht het zwem-aanbod in de omgeving. Naar aanleiding van alle informatie stelde ik een SWOT-analyse op en formuleerde de definitieve startvraag voor mijn project: ‘Hoe kunnen we er voor zorgen dat de ‘Ouder-Kind Instuif’ succesvol wordt?’ Succesvol betekent dan o.a. dat er voldoende deelnemers meedoen. Met de startvraag in gedachten ging ik brainstormen met collega’s om op zoek te gaan naar geschikte oplossingen.
Examen doen
Inmiddels heb ik examen gedaan in de vorm van het geven van een presentatie. Tijdens de presentatie nam ik de luisteraars mee in mijn weg naar een oplossing en presenteerde ik mijn plan van aanpak. Daarin stond onder andere dat ik voor de Ouder-Kind Instuif een naamswijziging naar Samen Watervrij wil invoeren, een goed promotieplan wil opzetten en iedereen, ook binnen onze accommodatie, wil informeren over de verschillen tussen de, nu nog, Ouder-Kind Instuif en de Baby-Peuter Instuif. De eerste plannen zijn inmiddels al in werking gezet. Zo zijn in grote lijnen onze ideeën over het promotieplan besproken en hebben we een moment om beeldmateriaal te maken gepland.
Terugkijken op de opleiding
Als ik terugkijk op de opleiding heeft het mij geholpen om projectmatig aan het werk te gaan voor ons zwembad en daarbij niet alleen te kijken als zwemonderwijzer maar ook als leidinggevende. Naast alle kennis die ik opgedaan heb voor het project ben ik gegroeid in mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik weet nu beter wat mijn valkuilen zijn en waar deze vandaan komen en ik heb mijn kwaliteiten beter leren waarderen. Ik weet wat ik in huis heb en mag daarop vertrouwen. Mede door de handvatten die betrekking hadden op gedrag, breinvoorkeuren en behoeften heb ik mezelf en anderen beter leren begrijpen.
De opleiding heeft mij een zetje in de goede richting gegeven. Ik ga verder aan de slag met mijn persoonlijke leerdoelen en ga dit eerste project, de ‘Ouder-Kind Instuif’ succesvol laten worden.”
Leiding geven in het zwembad ook iets voor jou? De opleiding start 4 april, er is nog plaats. Wil je meer informatie, download dan het e-book. Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar info@propulztp.nl.