Waarom? Een inspirerende update zwemonderwijs

De kwaliteit van de zwemles staat het laatste jaar enorm in de belangstelling. Ouders stellen meer en meer allerlei lastige vragen over de zwemles van hun kind. Verschillen tussen kinderen lijken alsmaar groter te worden. Met alleen maar klassikaal lesgeven red je het bijna niet meer. De druk op de lesgevers wordt (of blijft) onverminderd hoog. Misschien wordt het tijd om te kijken wat je als lesgever anders kunt doen dan je gewend bent.

Als je goed weet waarom je bepaalde dingen doet, sta je als lesgever stevig in je schoenen. Het helpt je om ouders uitleg te geven over keuzes die jij en jouw collega’s maken. Het helpt je ook om kinderen die net een beetje anders zijn, op een andere manier te benaderen.

‘Waarom? Een inspirerende update zwemonderwijs’ is een online training waarin gedurende de zomer van 2024 op 50 ‘Waaromvragen’ een antwoord wordt gegeven.

Op een zomerse, luchtige en ludieke manier word je geïnspireerd om bewust na te denken over jouw eigen manier van lesgeven. Waarom doe je bepaalde dingen? Weet je dat van jezelf? Is het handig om dingen soms eens anders te doen?

De online training ‘Waarom?’ is voor iedere zwemlesgever die al een tijdje zwemles geeft en graag verder wil leren. Herken jij je in de volgende beschrijvingen?  Dan is de training zeker iets voor jou!

  • Je houdt ervan om steeds beter te worden in je vak.
  • Je denkt graag na over oplossingen voor lastige situaties.
  • Je wisselt graag van gedachten over nieuwe mogelijkheden voor de zwemlessen.
  • Je houdt wel van uitdaging en een beetje discussie.

Van 21 juni tot 20 september ontvang je als deelnemer aan de opleiding twee tot drie keer per week een antwoord op een ‘Waaromvraag’. In totaal ontvang je in ieder geval 50 antwoorden.

Je ontvangt de vraag in jouw mailbox en vindt het antwoord in een online leeromgeving. Je vindt daar per vraag video, tekst, geluidsfragmenten en/of soms ook achtergrondartikelen. De antwoorden zijn bedoeld om te inspireren: om na te denken, in gesprek te gaan met anderen, uit te proberen in de praktijk of (uiteindelijk) vast te stellen dat je zelf een ander antwoord zou hebben gegeven.

Gedurende de zomerperiode zijn er vier online bijeenkomsten waarin je met medecursisten kunt uitwisselen over de antwoorden die je hebt gekregen. Ben je het er mee eens? Zit je met vragen? Wil je nog meer weten? Tijdens die bijeenkomsten is er alle ruimte voor uitwisseling van standpunten en het stellen van vragen.

Er is ook gelegenheid om uit te wisselen in de besloten community die speciaal voor deze ‘Waarom-training’ is gemaakt.

Je houdt in ieder geval een jaar toegang tot de leeromgeving.

Op 21 juni ontvang je de eerste vraag en kun je het antwoord in de leeromgeving vinden. Op 20 september ontvang je de laatste vraag.

Er zijn vier online bijeenkomsten die plaatsvinden op 27 juni, 18 juli, 20 augustus en 19 september. De bijkomsten beginnen om 09.30 uur en duren ongeveer 1,5 uur.

De volgende ‘Waaromvragen’ staan op de nominatie om te worden beantwoord:

  • Waarom gebruiken we woorden als poffertjes, pannenkoeken en pizza’s bij het aanleren van de schoolslag?
  • Waarom zwemmen kinderen slordig terwijl ze het best wel netjes kunnen?
  • Waarom is spelenderwijs leren geen spelen?
  • Waarom zwemmen kinderen met een schaarslag?
  • Waarom liever geen BC beenslag aanleren met een plankje?
  • Waarom adviseren we kinderen om met schoenen te zwemmen?
  • Waarom laten we kinderen op de knieën duiken?
  • Waarom willen we zo graag dat kinderen ‘mooi’, dus met een perfecte techniek zwemmen?
  • Waarom klopt de slogan ‘praatje – plaatje – daadje’ niet meer?
  • Waarom is variatie in de lessen zo belangrijk?
  • Waarom wil je graag dat kinderen fouten maken tijdens het leren zwemmen?
  • Waarom is de motoriek van de kinderen zoveel slechter geworden?
  • Waarom bemoeien ouders zich met de zwemlessen?
  • Waarom wil je ouders liever niet als pottenkijkers bij de zwemlessen aanwezig laten zijn?
  • Waarom zijn veel ouders zo ongeduldig?
  • Waarom zijn verwachtingen van ouders vaak zo onrealistisch?
  • Waarom trekken we ons, als lesgevers, zoveel van de mening van de ouders aan?
  • Waarom is zwemles zo’n verplicht ‘moetje’ en andere sporten niet?
  • Waarom denken ouders dat je pas in het diepe ‘echt’ leert zwemmen?
  • Waarom laten we kinderen iedere les veel banen heen en weer zwemmen?
  • Waarom is 5 tellen kunnen drijven aan het eind van de watergewenning niet nodig?
  • Waarom leren we kinderen om door een gat in een zeil te zwemmen?
  • Waarom is het belangrijk om kinderen ook zelf te laten kiezen?
  • Waarom denken we dat twijfelende kinderen bang zijn?
  • Waarom verslikken sommige kinderen zich?
  • Waarom moet je een kind tijdens de zwemles nooit voor straf op de kant zetten?
  • Waarom luisteren de kinderen heel vaak niet?
  • Waarom zou je stuurkaarten tijdens het lesgeven willen gebruiken?
  • Waarom leer je in diep water sneller zwemmen?
  • Waarom is een zwembrilletje gebruiken in de zwemles een goede keuze?
  • Waarom is leren drijven met blokjes in de handen niet handig?
  • Waarom kunnen we beter veel meer tijd in de les vrij maken om te observeren?
  • Waarom helpt het niet om kinderen manueel te begeleiden, dus vast te pakken tijdens het zwemmen?
  • Waarom zeggen we bij het aanleren van de schoolslag ‘armen-benen-lang’?
  • Waarom wil je dat iedere lesgever zélf zijn kinderen doorstuurt naar het volgende niveau?
  • Waarom wil je kinderen heel veel aandacht geven tijdens het leerproces?
  • Waarom zeggen alle lesgevers altijd ‘buik omhoog’?
  • Waarom is langer uitdrijven dan een tel bij de enkelvoudige rugslag en schoolslag niet nodig?
  • Waarom moeten zwemlesgevers meer vragen aan kinderen stellen?
  • Waarom moeten we tegenwoordig altijd de scores van de kinderen bijhouden?
  • Waarom begeleiden we kinderen continu mondeling bij het oefenen en uitvoeren van hun zwemslagen?
  • Waarom leer je kinderen beter eerst de BC zonder ademhaling aan?
  • Waarom leer je kinderen niet drijven in de eerste les?
  • Waarom leren we kinderen eerst de enkelvoudige rugslag en daarna de schoolslag?
  • Waarom zou je kinderen in de zwemles in groepjes willen laten werken?
  • Waarom kies je voor het werken met vaste groepen en niet met individueel doorstromen?
  • Waarom staan kinderen zo vaak in een rijtje voor het gat in het zeil te wachten?
  • Waarom denken we dat je in kleinere groepjes sneller leert zwemmen?

De online training ‘Waarom? Een inspirerende update zwemonderwijs’ is in deze zomer 2024 in ontwikkeling. Hij is nog niet helemaal klaar. De leeromgeving wordt voor de eerste keer gebruikt. Het kán zijn dat alles nog niet helemaal vloeiend verloopt. Daarom kost de training, inclusief de online bijeenkomsten, € 99,– (inclusief btw). Na de zomer gaat de prijs omhoog.

Wil je meedoen als team? Bij minimaal 5 deelnemers van hetzelfde team ontvang je 1 gratis inlogcode voor de leeromgeving: 5 halen is 4 betalen.

Je kunt je aanmelden door je gegevens hieronder door te geven. Je ontvangt dan direct een bevestiging.

Heb je nog vragen? Stuur een mail, maar je mag natuurlijk ook altijd bellen: 06 44860998.