In Creatief denken, Inspiratie, Leren, Zwemles

Ik hou van boeken. Tijdens vakanties bezoek ik daarom altijd boekwinkels en koop ik meestal ook wel iets. Ook als de boeken in andere talen zijn geschreven. Vorig jaar kocht ik in Berlijn het boek ‘Warum’. Op dat moment speelde ik al met de gedachte om een ‘Waarom-training’ te gaan maken, dus ik dacht: dit boek geeft vast en zeker inspiratie. En dat klopte.

Het is een kinderboek met mooie tekeningen en weetjes over dieren. Die weetjes zijn de antwoorden op ‘waarom-vragen’. Er wordt nooit één antwoord gegeven. De schrijfster verzint grappige antwoorden en schrijft ook een serieus stukje informatie over het dier.

Er zit veel humor in het boek. Op de vraag ‘waarom knagen bevers aan bomen?’ stelt de schrijfster dat het komt omdat ze zich aan bomen ergeren. En dat ze willen testen of ze naar de tandarts moeten. En dat ze knagen omdat ze eigenlijk beeldhouwer willen worden.

En waarom hebben Panda’s zwarte ringen om hun ogen? Dat is eigenlijk een zonnebril. Het komt omdat ze moe zijn. Omdat ze graag boksen. En ook, omdat ze graag willen dat iedereen gelooft dat ze grote ogen hebben. Tot slot: waarom hebben zebra’s strepen? Omdat ze ontsnapt zijn uit de gevangenis. Omdat hun moeders ook strepen hebben. Het zijn eigenlijk paarden met een pyjama aan. Omdat ze niet kunnen kiezen tussen zwart en wit.

Als ik dit zo opschrijf, weet ik niet of jullie als lezer de humor begrijpen. Misschien moet je toch de tekeningen er ook bij zien. Maar ik word er vrolijk van en kreeg steeds meer zin om ook zoiets te maken. Tijdens de Summerschool 2024 gaat het gebeuren, mijn eigen ‘Waarom-project’.

Waarom-project Summerschool 2024

Het gebeurt tijdens trainingen vaak dat deelnemers me vragen: ‘waarom vind jij dat het zo moet?’ Ik probeer dan te antwoorden vanuit logica. Eventueel pak er een stukje theorie bij. Dat zorgt voor nóg meer logica en onderbouwing. Soms zijn er genoeg feiten boven water te halen, bijvoorbeeld uit onderzoek. Dan ‘is het gewoon zo’ omdat het bewezen is.

Er zijn ook deelnemers die me vragen ‘waarom doe je het niet zo?’ of ‘waarom kan het niet zo?’ Ja, er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Er zijn dus meerdere antwoorden en oplossingen mogelijk. Waarom zou je de ene oplossing wel en de andere niet kiezen? Zijn er misschien nog andere mogelijkheden? Vaak wel. Het is maar net vanuit welk standpunt je naar iets kijkt. Door creatief naar ‘waarom-vragen’ te kijken, kun je tot nieuwe inzichten komen en besluiten om iets ook eens op een andere manier te doen.

50 ‘waarom-vragen’

Ik heb het afgelopen jaar veel ‘waarom-vragen’ verzameld. Vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid. Ik vind het bijvoorbeeld bijzonder waarom zoveel lesgevers kinderen laten duiken op de knieën (ik vind dat zelf écht niet prettig, dat doet zeer!). Waarom zeggen lesgevers zo snel dat twijfelende kinderen bang zijn? Waarom hoor je lesgevers altijd zeggen ‘buik omhoog’? En waarom staan kinderen bijna altijd (als ik kijk) in een rijtje voor het gat in het zeil te wachten?

Ik heb ook aan lesgevers gevraagd waar zij nieuwsgierig naar zijn. Zij stelden veel ‘waarom-vragen’ over ouders. Waarom zijn veel ouders zo ongeduldig? Waarom denken ze dat hun kind in het pas ‘echt’ leert zwemmen? En waarom trekken we ons als lesgevers zoveel aan van de mening van de ouders?

Waarom? een zomerse, luchtige update zwemonderwijs

Het kostte me weinig moeite om een lange lijst met ‘waarom-vragen’ te bedenken. In mijn nieuwe project ‘Waarom?’ ga ik ze op een creatieve manier ‘te lijf’. Ik bekijk de vraag vanuit zoveel mogelijk kanten. Ik probeer een nuchter en logisch antwoord te vinden. Ik kijk of ik het er mee eens ben. En soms bedenk ik antwoorden die misschien helemaal niet kloppen. Hier en daar schop ik tegen heilige huisjes. Een beetje emotie hoort er ook bij, anders wordt het saai. De antwoorden staan beschreven in een online-leeromgeving. Je vindt er tekst, video, audio en opdrachtjes.

Het project is bedoeld voor de zwemlesgever die al een tijdje zwemles geeft en graag verder wil leren. Die zelf ook graag nadenkt over oplossingen voor lastige situaties en open staat voor nieuwe mogelijkheden. Voor de lesgever die wel van uitdaging en een beetje discussie houdt. En niet te snel op z’n teentjes is getrapt.

Soms zorgen antwoorden op ‘waarom-vragen’ voor ongemak. Want soms doe je misschien iets al jaren, terwijl je er misschien achter komt dat het eigenlijk helemaal niet zo handig is. Of, positiever geformuleerd, dat er een andere, betere, manier is.

Nóg beter zwemonderwijs geven

Het boek ‘Warum’ start met de boodschap ‘Lieve nieuwsgierigen. Degenen onder jullie, die niet tevreden zijn met de antwoorden in dit boek, kunnen nadenken over een eigen antwoord.’ Daarmee komt het doel van mijn ‘waarom-project’ bovendrijven. Want ‘waarom-vragen’ en hun mogelijke antwoorden zorgen ervoor dat je je (weer) bewust wordt van de dingen die je doet. Of je het wel of niet met de antwoorden eens, dat maakt niet uit. Het gaat erom dat je er mee bezig bent, over nadenkt. Dán ben je aan het leren. En dat leidt hoe dan ook tot verandering.

Waarom zou je aan de waarom-training mee (moeten) willen doen?

  • Gewoon omdat het leuk is. Lachen om elkaar en soms om jezelf.
  • Op een laagdrempelige manier bezig zijn met je vak, samen met een groepje collega’s uit het land.
  • Munitie krijgen om jouw eigen werkwijze te onderbouwen. Zodat je beter kunt uitleggen waarom je doet wat je doet.
  • Meer zelfvertrouwen ontwikkelen en zelfverzekerder worden.
  • Meer manieren ontdekken waarmee je kinderen die net een beetje anders zijn, kunt helpen in hun leerproces.
  • Je eigen handelen verder verbeteren, concrete ideeën krijgen om uit te proberen in de praktijk.
  • Ideeën en tools krijgen die je kunt gebruiken om samen met je team nóg beter zwemonderwijs te verzorgen.

Het waarom-project is een online training die ervoor zorgt dat je in één zomer alle laatste ontwikkelingen op het gebied van zwemonderwijs op een luchtige manier krijgt aangereikt. Een inspirerende update! Doe je mee?

Kijk hier voor meer informatie. Fijne zomer!

Showing 2 comments
  • Bouwman
    Beantwoorden

    super tof!

    ik wil graag meedoen maar kan de eerste online bijeenkomst er niet bij zijn………

    • Titeke Postma
      Beantwoorden

      Hoi Annemarie,
      Het is geen probleem als je een keer niet bij een bijeenkomst kunt zijn. Ik neem de bijeenkomsten op. zodat je altijd kunt terugkijken.
      Groet, Titeke

LAAT EEN REACTIE ACHTER