In Beleving, Bewegen, Creatief denken, Inspiratie

Vandaag heb ik een heerlijke dag gehad bij de NISB ontmoetingsdag 2012. Centraal stond de vraag hoe we mensen aan het bewegen krijgen. Moeten we het verplichten? Of is verleiden beter? Het onderwerp trok me aan, mijn antwoord stond wel vast!

Maurice de Hond had voor de gelegenheid twee stellingen onderzocht. De mensen in de zaal bleken niet representatief, het merendeel stak een rood briefje in de lucht als antwoord op de stelling ‘Te dikke jongeren moeten worden verplicht te sporten’. Dit in tegenstelling tot de representatieve steekproef, bijna 50% was voor verplichting.

Natuurlijk kan ik me, net als Funda Müjde, best voorstellen dat ik met (enige) dwang wordt aangespoord tot meer bewegen. Maar ik geef de voorkeur aan verleiden. Volgens mij speelt verleiden in op intrinsieke motivatie. Het leidt tot meer betrokkenheid en eigen verantwoordelijkheid dan opleggen en moeten. Vrijheid, kunnen kiezen, is daarbij een belangrijke factor.Verleiden door concrete doelen (gezonder worden) en opbrengsten te benoemen (je voelt je fitter, bent minder snel ziek) werkt niet. Verleiden door te ‘levelen’ (aansluiten bij de ander) of de boodschap ‘in te pakken’ lijkt een betere manier.

Hoe?

Hoe doe je dat dan, verleiden? Dat stond centraal in de workshop van verleidkundige Pauline Schueler. In groepjes wisselden we uit hoe we zelf verleiding inzetten in ons werk. Wij kwamen op aansluiten bij de ander, jezelf zijn, je sterke kanten benutten. Maar ook zorgen voor verrassing, herkenning bij anderen, om ze te motiveren met je mee te denken of in beweging te komen.

We kwamen er achter dat het woord ‘verleiden’ een beetje ‘beladen’ is. Zeker toen we ons afvroegen of we onszelf, ons lichaam wel eens inzetten om te verleiden in het werk. Oei, dat bleek een lastige insteek. Nu, thuis op de bank, denk ik dat ik me bewuster kan zijn van de mogelijkheden ik heb om iemand te verleiden. Om contact met iemand te krijgen en hem of haar vanuit dat contact te ‘raken’. Iedereen heeft talent om te verleiden. Zoek je mogelijkheden. Het kost niks en stel je eens voor wat je er mee kunt bereiken.

Brein

In een andere workshop ‘(on) bewust bewegen’ kwam het beïnvloeden nog nadrukkelijker naar voren. We doen 5% bewust en 95% onbewust, dus inspelen op het onbewuste van de ander om je doelen te bereiken loont. Vanuit (brein) theorieën werden voorbeelden van priming, werking van spiegelneuronen, framing en nudges gepresenteerd. Met deze technieken probeer je iemand onbewust te beïnvloeden (te verleiden). Door speciale geuren en kleuren te gebruiken. Door emoties te tonen, die je daarna als ‘kijker’ overneemt. Of door te kiezen voor een specifieke sfeer, verpakking van een boodschap of mensen te laten kiezen uit twee alternatieven (waarvan de aantrekkelijkste natuurlijk de keuze is die jij wilt bereiken!). Er is een mooie toolkit ontwikkeld, zeer de moeite waard.

Blijf verleiden

Ik zit nu op de bank en er schieten allemaal ideeën door mijn hoofd. Hoe je mensen kunt verleiden tot bewegen. Tegelijkertijd realiseer ik me dat je er dan nog niet bent. Want in beweging komen is één, daarna moet je blijven verleiden om de bewegers in beweging te houden! Daar ligt de grootste uitdaging. Feit is dat ook dan factoren als ‘gezien willen worden’, ‘waardering krijgen’ en ‘het verlangen naar verbinding’ erg belangrijk zijn. Er is nog genoeg werk aan de winkel. Ik kruip nu mijn bed in. En laat mijn onbewuste lekker z’n werk doen.

Titeke Postma inspireert en vernieuwt. Ze zet je op een originele, creatieve en eigenzinnige manier aan het denken over het leuk(er) maken van bewegen. Zodat bewegers ‘in beweging komen’, zich gezond voelen en niet afhaken maar blijven bewegen.

Showing 1 comments
  • Hilda van der Veen
    Beantwoorden

    Dag Titeke, Bedankt voor de nieuwe post !!!! Ik vond het leuk en stel het zeer op prijs dat je deze ontmoetingsdag bij de NISB op deze manier met mij wilde delen . Vriendelijke groet, Hilda van der Veen.

    Date: Tue, 6 Nov 2012 23:38:30 +0000 To: hilda.vanderveen@hotmail.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER