In Bewegen, Inspiratie, Leren, Opleiding & training

Jammer genoeg moeten we nog even wachten voordat de zwembaden weer opengaan. De buitenbaden mogen de spits afbijten, maar het is spannend of en wanneer dat ook werkelijk doorgaat. Maar er komt een tijd dat we allemaal weer kunnen starten. Wat staat ons dan te wachten?

Grote verschillen

Er zullen grote verschillen zijn tussen kinderen:

  • Sommige kinderen pakken de draad weer makkelijk op, zij staan te trappelen om verder te gaan met leren zwemmen. Er zijn ook kinderen bij wie het (zelf)vertrouwen helemaal weg is. Zij hebben tijd nodig om opnieuw te wennen en zich weer prettig te voelen.
  • Door weinig zwemmen zijn er kinderen die de zwemtechnieken helemaal kwijt zijn. Het lijkt of ze het verleerd zijn. Dat kan voor teleurstelling zorgen. Bij henzelf, bij de ouders en ook de lesgevers. Dat betekent dat de verwachtingen niet te hoog gespannen moeten zijn en veel (prestatie)druk zoveel mogelijk moet worden voorkomen.
  • Kinderen hebben de coronatijd op hun eigen manier beleefd. Misschien hebben ze veel zelf mogen bedenken en meer hun eigen gang mogen gaan. Of hebben ze het thuis moeten blijven juist als heel beknellend ervaren en als ‘moeten’ ervaren. Dit kan impact hebben op hun gedrag in de zwemles.

Coronamaatregelen

We zullen nog lange tijd rekening moeten houden met coronamaatregelen. In de kleedkamers, douches, op de perrons, maar ook ín het water. Inmiddels zitten we middenin de ‘1,5 samenleving’. Laten we ons daarom voorbereiden op de 1,5 meter zwemles.

De 1,5 meter zwemles

Hoe ziet die les eruit? Om een antwoord te vinden op die vraag moeten we kritisch en open kijken naar onze oude patronen en waar nodig op zoek gaan naar nieuwe oplossingen:

  • hoe ga je om met het gebruik van kurkjes en zwembandjes als je kinderen eigenlijk niet kunt helpen om ze om te doen?
  • kun je ook zwemles geven zonder dat je kinderen vasthoudt tijdens het lesgeven?
  • kun je organisatievormen inzetten waarbij je als lesgever makkelijker 1,5 meter afstand kunt bewaren?
  • kun je organisatievormen inzetten waarbij kinderen niet bovenop elkaar zwemmen of naast elkaar in een rijtje staan te wachten?
  • hoe zorg je ervoor dat kinderen met minder hulp en sturing van jou als lesgever tóch gemotiveerd blijven om de juiste dingen te leren?

Het is nú tijd om je voor te bereiden

Ik denk dat het nú de tijd is om ons voor te bereiden op de zwemlessen na corona:

  • word je bewust van de verschillen tussen de kinderen die je gaat tegenkomen.
  • verdiep je in andere manieren van motorisch leren die leiden tot plezier en resultaat voor álle leerlingen.
  • ga aan de slag met organisatievormen die kinderen meer zelfstandigheid geven in de zwemles.
  • sta stil bij je eigen verwachtingen en je rol als lesgever.

In de webinars Motorisch leren en Differentiëren kun je leren heb ik hiervoor al ideeën voor aangedragen. En nu is er het vervolg : de vierdaagse online training ‘Coronaproof differentiëren’, bereid je voor op de 1,5 meter zwemles’.

Vanaf 5 mei trappen we iedere dag af om 09.30 uur met een webinar van 1 à 1,5 uur. Je krijgt live training en ik leg je de opdracht van de dag uit. Je gaat daarna zelf aan de slag en kunt al je vragen online en in een besloten Facebookgroep stellen. Een echte challenge waarbij je misschien aan het eind van de week naar huis gaat met een prachtige prijs!

Meer weten? Of wil je meedoen? Kijk hier. Ik zie je online!

LAAT EEN REACTIE ACHTER