In Bewegen, Creatief denken, Zwemmen

Een vast onderdeel van de opleiding ‘Leiding geven in het zwembad’ is het verzamelen van trends. Dat is een inspirerende opdracht. Wat zie je om je heen? Wat is populair? Een aantal dingen ligt voor de hand, denk aan de smartphones, social media en adventure . Maar ook Birkenstock was er deze keer bij.

Na het verzamelen begint het oefenen: ‘wat kunnen deze trends betekenen voor ons werk in het zwembad? Wat kunnen we er mee?’ Met sommige trends is deze ‘force to fit’ niet zo heel moeilijk. Als smartphones en social media een trend zijn, moet het zwembad er ook aan mee doen! Zorg dus voor een pagina op hyves en facebook, beheer een twitteraccount.

Het wachten is op de eerste ‘zwembad app’. Ik stel me voor dat zo’n  app je als potentiële klant kennis laat maken met het zwembad. Hoe is de toegang geregeld? Welke munt moet er in het kluisje? Moet je een formulier invullen? Je ziet beelden van alle mogelijke activiteiten en wordt als het ware naar het bad toe gezogen.

Birkenstock is een ‘gekke’ trends , die op het eerste oog weinig met het zwembad te maken heeft . De ‘vertaling’ is dan een stuk lastiger. Wat kan een zwembad leren van het succes van Birkenstock? De Birkenstock-trend past in de brede, maatschappelijke ontwikkeling waarin nostalgie naar vroeger centraal staat. Het merk was in de jaren 70 en 80 een ‘geitenwollensokken’ merk. Door te werken aan een ander imago hebben ze het tij succesvol kunnen keren.  ‘Jezelf opnieuw uitvinden’ wordt het ook wel genoemd.

Een ander mooi voorbeeld is breien, dat is helemaal ‘hot’. De gekste dingen worden gebreid. Fietsen, krukjes, een klok  en natuurlijk de hit van dit najaar: gebreide kerstballen!

Breien heeft al veel inspiratie voor vernieuwing opgeleverd. Jonge ontwerpers die breimode bedenken, oude vrouwen die breien en een webshop waarin het verkocht wordt. Vaste prik op de websites: ‘ontmoet je granny’ en weet wie je trui of sokken heeft gebreid.

Kunnen we hier iets mee als zwembad? Nostalgie naar vroeger met een modern sausje? Een gekleurde plastic zwembadhaak? Eventueel opblaasbaar? Moderne vijfzijdige bankjes laten ontwerpen door top-ontwerpers? Wat is ‘typisch’ voor vroeger in de zwembaden? Het buitenbad, de badhokjes, de duikplank, het gezinsabonnement?

Laten we vooral de badmuts niet vergeten. De bubbeltjesbadmuts, de ’nachtmerrie van velen’,  heeft ontwerpers al uitgedaagd om iets nieuws te bedenken.  Inmiddels siert deze mooie toilettas ook mijn (werk)kamer en hij ruikt ook nog net als vroeger.

De badmuts is een kans. In verband met het project ‘Banenzwemmen is leuk!’ waarmee ik ben begonnen, vraag ik iedereen in mijn omgeving of ze wel eens overwegen om te gaan banen zwemmen. Soms zijn mensen enthousiast, vaak ook niet. ‘Wat houdt je tegen?’ is steevast mijn volgende vraag. En ja, ik heb al meerdere keren gehoord: ‘het voelt als gedoe, ik moet me omkleden en dan wordt, ik zeg het maar eerlijk, mijn haar ook nog nat!’

Bingo! Hier ligt de kans! Denk in voordelen! Duurzaam ondernemen (minder viezigheid in het water) combineren met nostalgie en dit vertalen naar een trendy uitstraling. Iedereen aan de badmuts. Welke ontwerper springt in het gat? Project Catwalk in het zwembad. Binnenkort ziet ons zwembad er vast heel anders uit. Prompt zag ik in november in het Centre Pompidou in Parijs de badmuts die mijn vermoeden bevestigde……Gaan we het daar mee redden? Of…?

LAAT EEN REACTIE ACHTER