In Creatief denken, Inspiratie, Vernieuwing

Het is al ruim 30 jaar geleden dat ik mijn eerste ‘eigen’ fiets kocht. Het was een hybride. Een kruising tussen een mountainbike en een racefiets. Brede, stoere banden en een redelijk normaal, recht, stuur. Ik vond hem gewoon mooi. Zo’n fiets wordt vandaag de dag aangeprezen als ‘perfect om te forenzen en om recreatieve ritten te maken’.

Het woord ‘hybride’ bestaat dus al heel lang, het zal daarom geen ‘woord van het jaar 2021’ worden. Maar het is in dit jaar wél een hip modewoord geworden. Je kan er niet om heen.

We kenden al de hybride auto’s (elektrisch én benzine). Door corona is het ‘hybride werken’ een hot item geworden. In het najaar zijn er al 10 boeken over dit onderwerp gepubliceerd. En wat dacht je van de boeken over hybride teams, hybride leidinggeven, hybride onderwijs en hybride bijeenkomsten.

Na een kort onderzoekje op internet ontdekte ik hybride horloges (analoog én digitaal), scheerapparaten (trimmen, scheren én stylen), stofzuigers (zuigen én dweilen), telefoonhoesjes (2 verschillende materialen), acrylverf (voor meerdere oppervlakten). Dat het trendy is, blijkt wel uit het bestaan van hybride toiletpapier, t-shirts, hardloopbroeken en rugzakken (voor sport, werk én school).

Als je er een beetje op let, zie je het overal. Ik word daar altijd wel creatief van. En ga bedenken ‘wat zou ik kunnen met hybride?’ Je kunt zeggen dat er bij hybride altijd sprake is een mix van mogelijkheden en toepassingen. Als het goed is, versterken ze elkaar en wordt de consument blij van het resultaat.

Hybride opleiding Lesgever Zwem-ABC

Oude wijn in nieuwe zakken? Ik zou de online opleiding Lesgever Zwem-ABC kunnen omdopen tot hybride opleiding. Je krijgt begeleiding online én in de praktijk. Van twee verschillende personen, je docent én stagebegeleider. Potentieel een sterke combinatie: dicht bij huis, aan de slag wanneer je dat wilt, op een (eigen) manier die bij je past, met begeleiding veraf én dichtbij. Te optimaliseren door te zorgen voor een goede afstemming en communicatie.

Hybride zwemles

Hoe zou een hybride zwemles er uit kunnen zien? Ik zet een paar ideeën onder elkaar.

  • Les van de zwemjuf of meester én van je vader of moeder;
  • Les in het zwembad én in de sloot, het meer of de zee;
  • Les in het zwembad en in het eigen zwembad;
  • Les in het ondiepe én het diepe;
  • Les met én zonder hulpmiddelen;
  • Les in het 25-meter én het recreatiebad;
  • Les in het zwembad én thuis.

Thuis oefenen?

Bij die laatste sta ik wat langer stil. Wat zou het mooi zijn als je daar iets goeds van kan maken. Zeker in deze coronatijd en het ontstaan van de lange wachtlijsten. Wat kun je thuis doen om het leren zwemmen positief te beïnvloeden?

Betekent dit dat we tóch iets moeten doen met droogzwemmen? Ik ben daar zelf niet van gecharmeerd. Ik geloof er niet in en sta vrij snel in de ‘ja, maar’ stand. Ik ben wel voor ‘voetengymnastiek’ om de spierspanning te trainen. En ik denk ook dat een beweegprogramma, waarbij je het brein prikkelt en de brede coördinatie stimuleert positief zal werken. Er zijn ook voorbeelden om kinderen met dyslexie veel te laten touwtjespringen. Zodat het lezen beter gaat.

Video kijken

Ik ben nieuwsgierig naar het gebruik van video’s over zwemmen die kinderen thuis kunnen bekijken. Ik hoorde ooit het verhaal van een lesgeefster die vaak haar kind meenam als zij zwemles moest geven (bij de vereniging). Toen haar kind toe was aan het leren van de schoolslag, ‘zwom ze zo weg’. Door altijd te kijken wist ze precies hoe ze de beweging moest uitvoeren.

Theoretisch kun je dat verklaren door de werking van de spiegelneuronen in het brein. Het is een simpele en effectieve manier van leren: ik kijk de kunst af. Tijdens het kijken leert het brein al globaal iets van de beweging. Je bent daardoor beter voorbereid op de ‘echte’ situatie. Dit proces kan worden bekrachtigd door te visualiseren voor jezelf.

Leren kinderen die thuis naar video’s kijken beter (= gemakkelijker, sneller, met meer plezier en resultaat) zwemmen? Mijn inschatting is ‘ja’. Uitproberen is gemakkelijk. Maak gebruik van video’s op YouTube (bijvoorbeeld van Met succes op zwemles). Of maak je eigen video’s, per niveau. Geef kinderen ‘huiswerk’, laat ze zich voorbereiden. En kijk wat het met de kinderen doet. Ik geloof er in. En jij?

 

Dit is de eerste inspiratiemail van de Inspiratiecountdown 2021. We tellen af tot kerst en het begin van de top 2000 door terug te kijken op 2021 en vooruit te kijken naar 2022. Er volgen nog 23 mails. Wil je die niet missen? Meld je dan hier aan. 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER