InspiratieCD 14: Clap and move the beat, bewegen op muziek nieuwe stijl
Zo’n weekendje Ameland is heel gezellig. We hebben natuurlijk hardgelopen, beetje geshopt en veel in ons huis gehangen. Hitster gespeeld (hilarisch), schaatsen en voetbal gekeken én ik heb weer nieuwe ideeën opgedaan. Nu ben ik zelf niet zo’n tiktokfan, maar ik heb dit weekend geleerd dat ‘clap the beat’ video’s booming zijn. Ik zal er even eentje delen.
Mijn neef van 26 en zijn vriendin gingen er helemaal op los. Ik heb me slap gelachen en kan me helemaal voorstellen dat dit een hit is. Het is eigenlijk een soort ‘Nederland in Beweging’, maar dan anders. Creatief in beweging 2025, ik vind het echt superleuk. Daar kunnen we iets mee!
Vandaag dacht ik opeens aan een video die we hebben gemaakt in het kader van NL Zwemveilig. Die zal ik ook even delen.
Als een ………
In beide video’s zie je dat we worden uitgenodigd om te doen ‘als een …….’. Dit is een vorm van impliciet leren en wordt ook wel analogie leren genoemd. We geven instructies en/of aanwijzingen in de vorm van een beeldspraak (metafoor) die samenvat hoe de beweging moet worden uitgevoerd, zonder dat de gewenste uitvoering in detail wordt uitgelegd. Het spreekt voor zich.
Oude wijn in nieuwe zakken?
In de zwemles doen we dit al lang, volgens mij. We zwemmen als een dolfijn, als een kikker. En tegenwoordig doen we als Max Verstappen, een reus, een muisje, enzovoorts. Ondertussen ervaren de kinderen in de zwemles de weerstand van het water, gaan ze onder water en glijden ze er doorheen en ervaren ze verschillen in beweging.
Deze oude wijn wordt vandaag de dag gezien als zeer effectief. Analogie leren werkt heel goed. Kenmerkend is dat we er niet te veel bij na hoeven te denken. Onze aandacht is bij de video (tiktokfilmpje Clap the beat) of bij de knuffel (Jip in de NL Zwemveilig video). En ondertussen doen we van alles wat we misschien in eerste instantie helemaal niet wilden doen. En het komt in de buurt van ervaringen die essentieel zijn om een volgende stap in het leerproces te maken.
Creatief in beweging in 2026?
Dus wat gaan we doen in 2026? Ik heb al meerdere jaren een pleidooi gehouden voor het maken van video’s met de vaardigheden die kinderen gaan leren in de zwemles. Zodat ze de kunst kunnen afkijken. Maar we kunnen natuurlijk ook dit ‘clap the beat’ video’s maken voor zwemlestoepassingen. Ik kan het zelf niet, maar wie weet iemand anders?
We hoeven niet persé met video te werken. We kunnen het ook in de les doen. Zoals in de zwemlesvideo hierboven. Maak een kerstman en laat hem van alles doen. Of kijk welke knuffel je kunt gebruiken om van alles voor te doen. Ik denk dat succes is verzekerd. Alle kinderen doen mee, op hun eigen niveau.
En natuurlijk kun je werken met muziek, aquakids in de zwemles. Wij moest gisteren het liedje Kerstezel van Kinderen voor kinderen raden bij Hitster. Een aanrader. Dat wordt entertainen de komende week! Een kerstmuts op en gewoon voordoen en de kinderen vragen om je na te doen. Onder water kijken, sprongen maken om vooruit de komen, linksaf lopen, rechtsaf lopen. En voor de kinderen in de hogere niveaus: verschillende kanten uitzwemmen, materialen aantikken die je als kerstman in de lucht houdt (of op een bordje als een foto laat zien). Ik ben er van overtuigd dat je genoeg creativiteit in huis hebt.
Ik ben benieuwd naar jullie zwemlesverhalen. Deel je ze in de facebookgroep? We kunnen ook zelf meebewegen met Clap the beat. Ik denk dat ik dat ga proberen, goed om tussen de kerstdiners in beweging te blijven!
Wil je geen blog missen? Meld je dan aan en ontvang ieder blog direct in je mailbox.

