InspiratieCD 22: Hoe zie jij jezelf als lesgever in de toekomst?

 In Coachen, Inspiratie, Leren, Motivatie, Plezier

De inspiratiecountdown zit er alweer bijna op. Het is altijd leuk om even terug te kijken waarover ik de afgelopen weken heb geschreven. In ieder geval ging het (toch) weer over impliciet leren als groot onderwerp. Maar ook motivatie kwam weer om de hoek kijken. Ik kan er niet omheen om nu ook even aandacht te besteden aan wat al die nieuwe mogelijkheden betekenen voor de lesgever. Hoe ziet de lesgever van de toekomst er uit?

Ik heb over dit onderwerp tijdens de Summerschool 2025 ook een webinar gegeven. Als je wilt, kun je dat webinar hier bekijken. Ik heb Chatgpt even gevraagd om er een zakelijke samenvatting van te maken.

Van controlerend naar inspirerend

Dit is een  stukje van het resultaat: “Deze ontwikkelingen hebben directe consequenties voor de rol van de lesgever. De traditionele, controlerende instructeur verschuift naar een meer faciliterende en inspirerende professional. De lesgever ontwerpt leeromgevingen en situaties die uitnodigen tot bewegen, observeert actief, geeft doelgerichte en positieve feedback en laat ruimte voor variatie en eigen oplossingen van kinderen. Dit vraagt om flexibiliteit, loslaten van controle en voortdurende professionele ontwikkeling”.

Dat is mooi samengevat. Ik ben benieuwd hoe jij als lesgever naar deze inspirerende professional kijkt. Ik kan het niet laten en laat mijn fantasie vandaag nog even gaan. Een mogelijke middag van de lesgever van de toekomst?

Toekomst

22 december 2040. Hanneke zet haar (elektrische) fiets op de fietsplek voor het personeel van zwembad de Zeeslag. De Zeeslag is een groot zwembad, er is een 25 meter bassin waar de zwemlessen worden gegeven. Hanneke heeft er zin in: zwemles geven! Ze loopt naar binnen en gaat samen met Job en Joke de spullen voor de zwemles klaarzetten. Stagiair Peter is er ook.

Variatiehoeken

Samen brengen ze drie zeilen met verschillende gaten erin naar de ‘onderwaterhoek’. De zeilen worden op verschillende afstand van de kant vastgezet tussen twee lijnen die in de breedte liggen. De zwemtechniekstuurkaarten worden netjes klaargelegd in de zwemhoek. Vandaag wordt in de ‘tewatergaanhoek’ de lange loopmat in het water gelegd. Er blijft nog ruimte genoeg over om vanaf de kant in het water te gaan. Er staan ook pionnen klaar om stationnetjes te kunnen maken. De stuurkaarten van duiken, springen etc. liggen er ook voor de zekerheid. Altijd handig om achter de hand te hebben. Net zoals de ringen niet mogen ontbreken. Job zorgt ervoor dat de muziek op standby staat.

Doordraaien

Half vier, Hanneke, Job en Joke verwelkomen de kinderen en hun ouders. Het gaat om de kinderen die de watergewenning al ‘in de pocket’ hebben. De kinderen worden uitgenodigd om een hoek ‘naar keuze’ te kiezen. HJ&J hebben de taken goed verdeeld, zij houden de kinderen goed in de gaten. Na vijf minuten verdwijnen de ouders en mogen de kinderen samen met andere kinderen die bij dezelfde ‘kleur’ horen hun startlesgever opzoeken. Er zijn drie groepen.

Accent

De kinderen bij Job gaan aan de slag met de zwemtechniek die bij hun niveau hoort. De groene groep gaat met de enkelvoudige rugslag aan de slag. Na 12 minuten draaien de groepen door. Dan komen de blauwe kinderen bij Job langs, zij gaan schoolslag leren. En daarna komende oranje kinderen. Zij gaan vooral aan de slag met de borstcrawl.

De kinderen bij Hanneke gaan aan de slag met ‘onder water gaan’. Bij Joke staat het ‘te water gaan centraal’. Stagiar Hans neemt de vierde hoek voor zijn rekening. Kinderen mogen daar laten zien wat ze al kunnen.

Muziek

Na 12 minuten blijft iedereen nog even in zijn hoek. Job pakt zijn afstandbediening en daar schalt te muziek door het zwembad. Kinderen gaan voortbewegen op hun favoriete manier, óp de muziek. Dit keer is het natuurlijk een kerslied waarmee wordt gestart. Als Job de muziek stop zet, gaan ze drijven, of voetwaarts naar de bodem, of iets anders doen. De kinderen moeten goed opletten, hun juf of meester laat zien wat ze als volgende moeten doen. Stagiar Hans heeft een ‘spiegelei-bord’ ontwikkeld. Zowel aan de voor- als achterkant kan hij een stuurkaart laten zien. Met klittenband.

Verrassing

Ik kan nog wel even doorgaan. Een beetje extreem denken hoe het zou kunnen zijn. Een beetje verrassing creëren inde groep door extreme organisatie. En dan heb het helemaal nog niet gehad over feedback geven! Morgen is er weer een dag. Hoe denk jij dat de zwemles in 2040 eruitziet?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

0