In Beleving, Bewegen, Inspiratie, Leren

Soms dringt een blogonderwerp zich echt op, dan kan ik er niet omheen. Deze keer ben ik zelf het lijdende voorwerp. Ik kan niet ontkennen dat ik soms last heb van een vorm van perfectionisme die zorgt voor draal- en uitstelgedrag. Ik denk na, probeer uit, ik experimenteer tot ik zeker weet dat het goed gaat. Fouten probeer ik natúúrlijk zoveel mogelijk te vermijden.

Fout(je)

Zo ging het ook met het schrijven van het eerste Inspiratienieuws van 2019. Al meer dan een jaar heb ik geen mail gestuurd naar mijn vaste mailbestand. Geen tijd, geen interessante informatie die ik kon delen, mijn focus lag op andere dingen. Maar in 2019 zou het anders worden. Dus een nieuw mailprogramma aangeschaft en ergens deze week het versturen gepland. Daarom vandaag, tussen het schrijven en nakijken door, oefenen met de templates. Ik stuurde een aantal mails naar mezelf om het resultaat te bewonderen. Tot… het bij de laatste fout ging. Ik verstuurde het bericht ‘hoi, dit is de laatste voor vandaag, ben benieuwd’ naar al mijn contacten. Oh nee!

Wat doe je bij zo’n blunder? Ik werd warm, ik greep naar mijn hoofd, zei tegen m’n zoon (die natuurlijk net binnenkwam): ‘ik heb iets ongelofelijk stoms gedaan’ en bedacht acuut: ‘er gebeuren ergere dingen op de wereld’. Prompt ging de telefoon, hoorde ik mailtjes binnenkomen en ik dacht: ik moet als de wiedeweerga nóg een mail sturen’. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kan er al bijna een klein beetje om lachen.

Practice what you preach

Ik, die in mijn trainingen een vurig pleidooi hou voor ervaren en experimenteren. Die overtuigd is van het feit dat je door te ervaren hoe het niet moet, sneller begrijpt hoe het wel moet. Die zegt tegen haar leerlingen: ‘maak je niet druk over fouten, want ik vind dat fouten niet bestaan. Feedback krijg je bij mij altijd in de vorm van ‘(nog) beter worden’. Die ‘ik’ begaat zo’n enorme flater. Er zit niks anders op dan er mee om te gaan zoals ik ook anderen adviseer. Practice what you preach!

Dus ‘denk ik om’: mooie aanleiding voor een blog. (En een mooie aanleiding om even weer direct mailcontact te hebben met mensen). Best lastig hoor. Net als zoveel mensen vind ik het vervelend als dingen niet gaan zoals ik graag wil. Gedachten als ‘ik kan er echt niks van’, ‘zie je wel, dit is niks voor mij’ liggen op de loer. Je voelt je stom of dom. Reacties van anderen helpen daar vaak niet bij. Opmerkingen als ‘waarom doe je dat dan ook’ of ‘dat moet je ook niet zó doen, maar zo!’ bevestigen vaak je gevoel van ‘ik kan het niet’. Voor je het weet ontwikkel je een ‘fixed mindset’: je gaat écht geloven dat je het niet kan.

Op naar een groeimindset

Veel beter is het om te werken aan een ‘groeimindset’: erin geloven dat je het nú nog niet zo goed kan, maar dat je door te leren en door te zetten wel succes kunt bereiken. Veel quotes refereren aan die mindset (en kunnen een troost zijn):

  • “Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm” (Winston Churchill)
  • “Anyone who stops learning is old, whether at twenty or eighty. Anyone who keeps learning stays young” (Henry Ford)
  • “Before the beginning of brilliance, there must be great chaos. Before a brilliant person begins something great, they must look foolish in the crowd” (Fu His)

Je kunt ook jezelf ook moed inspreken door tegen jezelf te zeggen:

  • door mijn fouten leer ik beter
  • ik ben op de goede weg!
  • ik probeer het opnieuw
  • kan ik echt niet beter?

Inspirerende feedback

Nog fijner is als een ander je helpt bij het ontwikkelen van een groeimindset. Mooie tips en ideeën vind je o.a. op het Platform Mindset.

Ik hou van deze quotes en tips, ik verzamel ze onder andere op Pinterest. Ik gebruik ze ook voor mijn nieuwe onlineprogramma ‘Van zwemlesgever naar zwemlesinspirator’. Het duurt nog even voordat het klaar is. Maar wil je niks missen? Dan is het Inspiratienieuws misschien iets voor jou! Altijd goed voor verrassende berichten!


Titeke Postma inspireert en vernieuwt. Ze zet je op een originele, creatieve en eigenzinnige manier aan het denken over het leuk(er) maken van bewegen, letterlijk en figuurlijk. Zodat bewegers ‘in beweging komen’, met plezier veranderen en bewegen en daardoor blijven bewegen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER