In Bewegen, Leiding geven, Leren, Online opleidingen, Vernieuwing

In januari kreeg ik, mede naar aanleiding van een blog, een vraag van de teamleidster van zwembad X: ‘Titeke, we hebben je nodig. Mijn medewerkers snappen in theorie wat je zegt, maar twijfelen of het werkt in de praktijk. Kun je bij ons komen om het voor te doen: lesgeven in groepjes, met stuurkaarten, op een speelse manier, impliciet, alles er op en eraan?’ Oei, spannend! Ik zou enorm op m’n bek kunnen gaan, maar besloot de uitdaging aan te gaan.

Corona

Dit bericht wordt wel een succesverhaal, maar krijgt een verrassende wending. Want toen kwam ‘corona’. De training schoof op de lange baan. Ik ging aan de slag met webinars en ontwikkelde de online training ‘Coronaproof differentiëren’. Alle theorie die ik al jaren verkondig kwam heel goed van pas. Kinderen zelf laten ontdekken, zo weinig mogelijk ondersteunen en vastpakken, impliciet leren, zelfstandig laten werken, stuurkaarten gebruiken, uitdagen, veel variëren in de zwemles: perfect te gebruiken voor de 1,5 meter zwemles. Ik probeerde m’n verhaal zo praktisch mogelijk over te brengen in mijn webinars. Een hele uitdaging, want webinars geven blijkt een vak apart!

Online training

Ruim 400 mensen hebben inmiddels de online training gevolgd. Als 4-daagse ‘snelkookpan-training’ of als online training die zelfstandig kan worden bestudeerd (zie hier hoe dat er uitziet). Ik geniet enorm van de energie die is ontstaan bij de deelnemers. Iedereen ging aan de slag met het huiswerk en stuurde het iedere dag op. Ideeën en later ook ervaringen werden gedeeld in de speciale facebookgroep. Er ontstonden prachtige initiatieven zoals de ‘high-five flexibeam’ die in menig zwembad is gefabriceerd (zie de foto bij dit blog, met dank aan Barbara Huls en Majorie Meijer.

Ik kreeg regelmatig mailtjes met enthousiaste reacties. Ook van een medewerkster uit zwembad X: ‘Ik wil je bedanken voor de fantastische webinars tot nu toe. Ik heb heel veel moeite met het loslaten van oude gewoontes in het lesgeven. Ik vond het moeilijk er geen praktijkvoorbeelden bij te zien. In deze webinars zijn veel praktijkvoorbeelden te zien en wordt het werken in groepjes duidelijk uitgelegd. Het is in deze tijd een goed moment om mijn oude gewoontes los te laten en te gaan experimenteren met de nieuwe manier van lesgeven. De kinderen krijgen op deze manier heel veel plezier in het leren zwemmen. Ik ga mijn collega’s adviseren deze webinars te bekijken’.

Ieder nadeel heeft z’n voordeel

Je voelt het al aankomen. Vorige week ontving ik een mail van de teamleidster: ‘De training is niet meer nodig. We hebben jouw geweldige online training gevolgd, sommige collega’s zijn er nog mee bezig. En ik wil je het allergrootste compliment mogelijk maken. Bij ons zijn alle beren weg en zelfs de meest starre en onzekere collega’s zijn aan de slag. Applaus!’

Het coronavirus zorgt ervoor dat we moeten nadenken over veranderen. En, nog belangrijker, het zorgt ervoor dat we moeten ‘doen’. Uitvluchten verzinnen lukt nauwelijks meer. Natuurlijk blijft het lastig om je gewoonten aan te passen. Het is logisch dat je het liefst doorgaat met het lesgeven op de manier die je bent gewend. Experimenteren met nieuw gedrag zorgt voor onzekerheid, voor gevoelens van (mogelijk) falen. En dat voelt erg ongemakkelijk en gaan we het liefst uit de weg. We roepen wel ‘van proberen kun je leren’, maar willen het zelf het liefst allemaal direct goed doen. ‘Fouten’ maken vinden we een gruwel.

Veranderen is leren

Door te doen wordt het veranderen pas écht in gang gezet. Een training kan je, door concrete voorbeelden, tips en trucs, helpen om je competenter te voelen. Zodat je het gevoel krijgt ‘ik denk dat ik het wel kan’! Maar het echte veranderen gebeurt door veel te doen en te leren van alle ervaringen. En vooral ook door veel te herhalen en vooral dóór te gaan. Veranderen is ‘gewoon’ leren. Ik heb het volste vertrouwen dat het team van zwembad X en ook alle andere lesgevers en teams die hebben meegedaan aan de training Coronaproof differentiëren grote stappen maken in de ontwikkeling van hun lesgeven. Ze zitten samen in een veranderingsproces en merken dat het positieve resultaten oplevert. Dat zijn de twee belangrijkste succesfactoren voor het ontwikkelen van nieuwe gewoonten.

Op naar een nieuwe toekomst

De huidige adviezen en protocollen geven aan dat het beter is om nog zoveel als mogelijk afstand te houden van de kinderen. Dat is niet prettig en zorgt er bijvoorbeeld voor dat je op een heel andere manier aan vertrouwen moet werken. Maar het zwemonderwijs hoeft niet persé onder al die maatregelen te lijden! Coronaproof is ook toekomstproof. Zie deze tijd als mogelijkheid om nieuwe ervaringen op te doen en daar, ook op de lange termijn, voordeel uit te halen. Ik weet zeker dat je, als alles weer een beetje ‘normaal’ wordt, in staat zult zijn de voordelen van de ‘nieuwe’ moderne manier van lesgeven straks te combineren met de voordelen van het ‘oude’ lesgeven voor corona.

Wil je ook nog meedoen aan Coronaproof differentiëren? Dat kan nog steeds. Je vindt hier meer informatie. En als je snel bent kun je maandag meedoen met het corona-reunie-webinar! Daar staan allemaal praktische vragen op de agenda. Door ervaringen te blijven delen blijf je leren.

Showing 1 comments
pingbacks / trackbacks

LAAT EEN REACTIE ACHTER